Контроль сприяє виявленню навчальних досягнень учнів, учня; розкриттю причин слабкого засвоєння учнями змісту освіти і вживанню раціональних заходів для ліквідації виявлених у результаті перевірки знань школярів недоліків як у роботі учнів, так і у вчителів.
Контроль за результатами навчально-пізнавальної діяльності учнів включає в себе: перевірку, тобто виявлення знань, умінь і навичок; оцінку - вимірювання знань, умінь, навичок, погляд на їх рівень; облік - фіксацію результатів оцінювання у вигляді балів.
Функції контролю
- Контролююча. Для здійснення цілеспрямованого керування процесом навчання необхідний оперативний зворотний зв'язок. Перевірка знань дає учителю інформацію про хід пізнавальної діяльності учнів, про те, як іде засвоєння для визначення можливостей подальшого просування в оволодінні змістом освіти.
- Навчальна. Перевірка сприяє більш глибокому засвоєнню програмового матеріалу, тобто в процесі слухання відповідей товаришів, доповнень учителя здійснюється систематизація знань, їх закріплення. Учень учиться критично аналізувати відповіді однокласників.
- Діагностико-керуюча, що допомагає виявити причини труднощів, які виникають в учня у навчанні, прогалини у знаннях і вміннях, і визначити конкретні шляхи усунення недоліків.
- Стимулююче-мотиваційна. Оцінювання навчальних досягнень повинно стимулювати бажання учнів поліпшувати свої результати, самореалізовуватися в навчанні.
- Розвивальна, як вимагає спрямування оцінювання на формування самостійного творчого мислення учнів, умінь робити висновки, узагальнювати, застосовувати знання у змінених або нових ситуаціях, визначати головне та ін.
- Виховна. Контроль привчає школярів до систематичної роботи, дисципліни, сприяє формуванню відповідальності, активності, самостійності, допомагає розібратись у собі.
Види оцінювання
Призначенням попереднього оцінювання є встановлення, діагностика навчальних досягнень учнів на певний момент його пізнавальної діяльності (на початку навчального року, в новому для вчителя класі), що дозволяє дидактично цілеспрямовано враховувати індивідуальні особливості школярів для подальшої з ними роботи.
Поточне оцінювання здійснюється під час повсякденної навчальної діяльності учнів, що дає можливість учителю виявляти, як здійснюється процес опановування нових знань, умінь, навичок, які зустрічаються труднощі. У відповідності до одержаних результатів учитель або впевнено йде далі, або вносить певні корективи, тобто основною функцією поточного оцінювання є забезпечення зворотного зв'язку в навчанні.
Тематичне оцінювання пов'язане з виявленням рівня навчальних досягнень учнів у засвоєнні певного розділу чи об'ємної теми конкретної навчальної дисципліни.
Підсумкове оцінювання здійснюється наприкінці семестру або навчального року за результатами поточного і тематичного оцінювання, а за рік - на основі семестрових балів.
Методи і форми контролю - це способи, за допомогою яких забезпечується зворотній зв'язок між учнем і учителем у навчальному процесі.
- Спостереження
- Усне опитування. Воно може бути індивідуальним і фронтальним.
- Письмовий контроль: диктант, перекази, твори, відповіді на запитання, розв'язання задач, виконання вправ, графічних робіт (таблиць, схем, графіків), написання рефератів тощо.
- Комбіноване опитування (ущільнене), при якому вчитель одночасно запрошує для відповіді одразу кількох учнів, один із яких відповідає усно, один-два готуються до відповіді біля дошки (робота за картками, складання плану відповіді), три-чотири чоловіки працюють за картками, на місцях.
- Тестовий контроль.
- Програмований контроль, під час якого використовуються перфокарти, сигнальні картки, посібники з друкованою основою, машини-контролери.
- Практичний контроль. Він дозволяє впевнитися в тому, наскільки учень опанував знаннями і вміннями, як він уміє застосовувати одержані знання у практичній роботі.
- Самоконтроль забезпечує внутрішній зворотній зв'язок: одержання учнями інформації про свої навчальні досягнення, про труднощі, які виникли. Значення самоконтролю в тому, що він може самостимулювати навчання, формувати критичність думки. Формою виявлення самоконтролю можуть бути авторецензувания письмових творчих робіт.
- Заліки та екзамени - це форми здійснення підсумкового оцінювання.
|