19:55 ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОПТИМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ... | |
Цей принцип знайшов всебічне обгрунтування в працях Ю.К. Бабанськсго, який сутність принципу бачить у тому, щоб із ряду можливих варіантів навчального процесу усвідомлено вибрати такий, який за даних умов забезпечить максимально можливу ефективність рішення завдань навчання, виховання і розвитку школярів при раціональних витратах часу і зусиль учителя і учнів. Способи оптимізації навчання. 1. Комплексне планування і конкретизація завдань навчання, виховання і розвиток школярів за конкретних умов навчання. 2. Конкретизація змісту навчання. Цей спосіб оптимізації потребує виділення головного, основного: понять, фактів, провідних виховних ідей; відбору вправ для розвитку практичних умінь, навичок пізнавальної діяльності на основі вивчення особливостей учнів конкретного класу; встановлення міжпредметних зв'язків; забезпечення відповідності обсягу, складності матеріалу, виділеного часу. 3. Вибір виду навчання, форм його організації, раціональних методів, засобів, форм навчання (загальнокласних, групових, індивідуальних) і темпу. 4. Створення сприятливих навчально-матеріальних, шкільно-гігієнічних, морально-психологічних і естетичних умов для навчання. 5. Освоєння наукової організації праці школярів і вчителів. Завдання НОП — виявлення і використання резервів підвищення якості навчальної роботи. Суть її добре відображена в словах Я. Корчака: «Поважайте кожну окрему хвилину, бо вмре вона і ніколи не повториться, і це завжди серйозно, поранена хвилина стане кровоточити, убита — турбує ознакою дурних спогадів...». Основні вимоги наукової організації праці, спільні для вчителя і учнів, такі: 1. Чітка постановка мети конкретної діяльності. 2. Визначення змісту роботи. 3. Вибір раціональних форм і методів виконання діяльності. Тут важливо, щоб суб'єкт осмислив необхідність самоосвіти і самовиховання (знання гігієни розумової праці; розвиток уваги, пам'яті, уявлення; опанування механізмів розумових операцій, умінь слухати, записувати необхідне, працювати з книжкою; правильно говорити, спілкуватися з людьми). 4. Планування роботи, облік і контроль за виконанням плану. Для цього потрібно правильно передбачити хід і результати праці, розраховувати роботу в часі і просторі, розробляти систему послідовності дій. 5. Визначення ефективності організації своєї праці і послідовне її коригування.
| |
|
Всього коментарів: 0 | |