Головна » Статті » Екологія

ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМНО–МЕТОДИЧНОГО ПАКЕТУ ˝СИСТЕМАТИКА КОМАХ˝ПРИ ВИВЧЕННІ КУРСУ ЗООЛОГІЇ БЕЗХРЕБЕТНИХ

Жмурко Олександр

Використання Програмно–методичного пакету ˝Систематика комах˝при вивченні курсу зоології безхребетних

Науковий керівник – докт. пед. наук, проф. Бойчук Ю. Д.

Особливістю сучасної освіти є широке використання інформаційних технологій. Вони розширюють можливості засвоєння знань та уявлення про  об’єкти і явища, що вивчаються. Підготовка майбутнього вчителя біології передбачає глибоке оволодіння ним знаннями з систематики комах, яка вивчається в курсі зоології безхребетних, а практичні вміння та навички з визначення комах закріплюються у процесі проходження студентами навчально-польової практики. У природі налічується 1 млн. видів комах, що складає 80% усіх тваринних організмів. Тому розібратися з сучасною систематикою комах – провідне завдання у професійній підготовці майбутнього вчителя біології.

За мету своєї роботи ми поставили створити програмно – методичний пакет (ПМП) для підтримки вивчення систематики комах у курсі зоології безхребетних.

Відповідно до поставленої мети визначили такі завдання: 1) розробити концепцію ПМП «Систематика комах»; 2) розробити шаблонну оболонку ПМП за принципом HTML – програмування; 3) підібрати інформаційний та ілюстрований матеріал для створення ПМП.

Необхідно відзначити, що програмно-методичні засоби навчання мають багато переваг перед такими друкованими, а саме: інтерактивність (можливість організовувати послідовність пред’явлення навчального матеріалу); висока інформативність; швидкість пошуку інформації; мультимедійність; легкість використання інформації; гіпертекстовість (можливість перегляду навчального матеріалу за перехресними гіперпосиланнями); інтегрованість; конструктивність; технологічність (легкість реалізації фахового пакета); наявність вебографії.

Процес створення ПМП передбачав декілька етапів. Так, на першому етапі розроблена концепція ПМП. Тут, з урахуванням стандартів, завдань зоології безхребетних як навчальної дисципліни, основних закономірностей процесу навчання були визначені мета, цілі і завдання ПМП, стратегічні й поточні ідеї, шляхи їх розв’язування. Другий етап був присвячений проектуванню ПМП. На цьому етапі були визначені теоретичні засади побудови структури ПМП на основі передбачуваного механізму взаємодії з користувачем. ПМП побудований з використанням шаблонно-модульних блоків та екранних форм, які поєднуються між собою і подаються у формі схеми типу «дерево» із застосуванням гіпертекстових та гіпермедійних систем, що забезпечують можливість інтерактивного функціонування системи «ПМП – користувач».

На третьому етапі відбувалося проектування змісту ПММ на трьох рівнях: теоретико-пошуковому, технологічному та операційному. На теоретико-пошуковому рівні була визначена загальна модель ПМП. На технологічному рівні створена програма технології навчання та керування навчальною діяльністю користувача ПМП. На операційному рівні визначені форми, способи подачі й пояснення навчальної інформації при взаємодії користувача з комп’ютером.

На четвертому етапі була розроблена оболонка ПМП за принципом web-сторінки. Систематизована інформація зафіксована і закодована за допомогою мови HTML, мультимедійні матеріали створювалися за допомогою програми Macromedia Flash v10.0, дизайн виконаний з використанням програми Adobe Photoshop СS 5, Adobe Dreamweaver CS 4, Adobe Extension Manager CS4, Adobe Toolkit 4.

До даного пакету були включені такі складові: пояснювальна записка до вивчення систематики комах; загальні підходи до визначення систематичної належності комах; представлена загальна систематика комах; наведена характеристика усіх рядів комах та основних родин. Опис ілюстрований фотографіями, переважна більшість яких є авторськими; викладено також матеріали Червоної книги України, деякі електронні визначники комах, монографії та навчальні посібники з ентомології, характеристика ентомологічних заказників Харківщини.

Запропонований ПМП дозволяє викладачу постійно оновлювати матеріали та поліпшувати їх якість. ПМП є доступним для кожного студента і дає змогу забезпечити його повним пакетом навчально-методичних матеріалів за курсом. Студент має змогу роздрукувати будь-яку сторінку ПМП з метою більш глибокого вивчення того чи іншого матеріалу.

Комплекс може працювати на різноманітних персональних комп’ютерах під різноманітними операційними системами. Може працювати як у режимі «on-line», так і «off-line». Перший варіант передбачає можливість використання базової інформації при тривалому перебуванні у локальній чи глобальній комп’ютерній мережі. Другий варіант - «off-line» - уможливлює дискретне входження користувача в комп’ютерну мережу. При цьому база програмно-методичного комплексу зафіксована на лазерному компакт-диску, який видається безпосередньо користувачу. Можливим є варіант, коли базова інформація комплексу розміщується на одному із сайтів у системі Інтернет у вигляді архівного, одного або декількох, файлів з можливістю їх копіювання.

Система легко інсталюється, має зручний інтерфейс для користувача, вимагає найменших знань комп’ютера (простота, логічність подачі матеріалу, розширена система підказок).

Досвід роботи студентів з ПМП спрямований також на їх підготовку до розробки і впровадження в навчальний процес середньої школи сучасних інноваційних технологій.

.

 

 

Категорія: Екологія | Додав: zhmurkoalexandr2016 (26.03.2016)
Переглядів: 391 | Теги: Систематика, сучасна освіта, Стаття, екологі, наука, Комахи, екологія комах | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar