21:42 ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ У ПРОЦЕСІ БІОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ |
Міністерство освіти і науки України Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди Інститут педагогіки та психології
ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГО-ВАЛЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ У ПРОЦЕСІ БІОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
Методичні рекомендації для викладачів та студентів вищих педагогічних навчальних закладів
Харків -2015
УДК 378.147:[504+613](076) ББК 74.586.4р30 Ф79
Рекомендовано до друку на засіданні кафедри здоров’я людини та корекційної освіти, протокол № 3 від 13 жовтня 2015 року
Рецензенти: Горащук Валерій Павлович – доктор педагогічних наук, професор кафедри біології і здоровʼя людини ДЗ “Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського” Цебржинський Олег Ігорович – доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри біології та основ здоров’я Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка Бойчук Ю. Д. та ін. Формування еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя у процесі біологічної підготовки: теоретико-методичні аспекти: метод. реком. для викл. пед. навч. закл. / Ю. Д. Бойчук, Л. В. Дрожик, О. М. Бельорін-Еррера, О. С. Бородіна, А. І. Галій, В. В. Іванова, І. О. Корженко, І. М. Миргород, О. М. Потамошнєва, І. М. Щербак; за заг. ред. д-ра пед. наук, проф. Ю. Д. Бойчука. – Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014. Методичні рекомендації присвячено висвітленню теоретичних та методичних питань формування еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя у процесі біологічної підготовки в загальноосвітніх навчальних закладах. Розраховані на викладачів вищих педагогічних навчальних закладів, студентів та вчителів-предметників.
©ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2015
ЗМІСТ Передмова…………………………………………………………………………4 Суть та структура еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя……………………………....……………………………………………..5 Значення біологічної підготовки у формуванні еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя………………….………………………17 Технологія формування еколого-валеологічної компетентності ………………………………………………………………….30 Рекомендована література………..………….………………………………….45
ПЕРЕДМОВА
У сучасних умовах глобалізації всіх сфер життя, використання високих технологій, що супроводжуються безперервними екологічними катастрофами техногенного походження, середовище існування людини та її здоров’я опинилися під загрозою. Стан природного середовища та здоров’я людини є величинами, похідними від діяльності людини, заснованої на інтелектуальному та духовному розвитку, який залежить над усе від ефективного функціонування системи освіти. У зв’язку з цим виникає потреба розглядати питання екологічної та валеологічної науки в нерозривному зв’язку та єдності, що орієнтовані на формування гармонічних стосунків у системі «Людина-Природа-Суспільство», де інтегрованим показником благополуччя є здоров’я людини. Розвиток сучасної системи освіти визначається інноваційними перетвореннями, в основі яких лежить використання компетентнісного підходу, а саме формування у майбутніх учителів професійно-педагогічної компетентності, важливим складником якої є еколого-валеологічна компетентність як інтегрована характеристика професійних і особистісних якостей майбутнього вчителя, яка відображає рівень сформованості еколого-валеологічних цінностей, знань, умінь та практичного досвіду, що дозволяють йому успішно здійснювати педагогічно орієнтовану еколого-валеологічну діяльність, спрямовану на збереження здоров’я та охорону довкілля в умовах загострення екологічної ситуації, здійснення еколого-валеологічного навчання і виховання школярів. Значний потенціал для формування еколого-валеологічної компетентності розкривається у процесі природничої підготовки, а саме при вивченні біологічних та хімічних дисциплін, що дозволяють формувати у майбутнього вчителя цілісну наукову картину органічного світу; закономірності організації та еволюції живої матерії; усвідомлення життя і здоров’я людини як найвищих цінностей; виробляти стратегію взаємодії людини з природним середовищем на засадах коеволюційного підходу. Водночас, упедагогічній науці проблемі формування еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя приділено недостатньо уваги. Це зумовило необхідність розв’язання існуючих суперечностей стосовно досліджуваної проблеми, а саме між: об’єктивно існуючою потребою суспільства в забезпеченні еколого- й здоров’ябезпечного співіснування з навколишнім природним середовищем та відсутністю науково обґрунтованих освітніх стратегій його забезпечення; потребами сучасного суспільства до підготовки майбутнього вчителя з високим рівнем еколого-валеологічної компетентності та характером традиційної системи вищої педагогічної освіти, яка не дозволяє забезпечити високого рівня її сформованості; необхідним цілеспрямованим формуванням еколого-валеологічної компетентності вчителя та відсутністю необхідних для цього педагогічних технологій. |
|
Всього коментарів: 0 | |